Awele-táblajáték Afrikából
Egyik legrégibb táblajátékok közé tartozó Awele-t többféle néven ismeretes: pl. Kalaha, Oware, Mancala. A legrégibb Mancala-táblát Észak-Nyugat Etiópiában találták és a 6-8. századból származik.
A játék segítségével játékos formában fejleszthetjük a gyerekek matematikai és logikai készségét.
Játékszabály
A játéktábla 2 sorból áll, minden sorban 6-6 játékmező található. A játéktábla mindkét végén található 1 nagyobb mélyedés, a nyerőmező. A saját nyerőmezőjében gyűjti össze a játékos a parti során megszerzett köveket. Minden játékoshoz tartozik 6 játékmező (egy sor) és egy -a tőle jobbra lévő- nyerőmező.
A játék kezdetén a játékosok minden játékmezőbe 4-4 követ raknak, a többi követ félrerakják.
A játék célja: legalább 25 követ, azaz ellenfélnél több követ összegyűjteni.
A játékosok minden körben a köveket mozgatják az óramutató járásával ellentétes irányba, úgy hogy a kiválasztott játékmezőben lévő kö(vek)et egyenként elosztják a játékmezőkbe. Tehát a soron lévő játékos kivlaszt egy mezőt a saját játékmezői közül és abban lévő köveket egyesével belerakja -az óramutató járásával ellentétes irányba- a következő játékmezőkbe. A nyerőmezőt ki kell hagyni! Felváltva lépnek a játékosok.
Ha az utolsó kő az ellenfél olyan játékmezőjébe ér, melyben a szétosztás után 2-3 kő van, akkor a játékmezőben lévő köveket az osztó játékos elnyeri és ezenkívül az ellenfél összes, az óramutató járásával ellenkező irányban lévő olyan játékmezőjéből elnyeri a köveket, melyben (a szétosztás után) 2-3 kő van. Az elnyert köveket a játékos a nyerőmezőjébe teszi.
PÉLDA:
Az első játékos a sárgával jelölt játékmező tartalmát választja.
A szétosztás után így fog kinézni:
A játék akkor ér véget, ha az egyik játékosnak már nem marad köve a saját térfelén, és ezért nem tud lépni. Ekkor a táblán maradt valamennyi kő az ellenfélé lesz. Az győz, akinek több kő gyűlt össze a nyerőmezőjében.
Szabály 1:, ha egy játékos nem tud tovább játszani, mert az összes játékmezője üres, véget ér a játék, és az a játékos nyer, aki több követ gyűjtött össze.
Szabály 2: ha egy játékos nem tud tovább játszani, mert az összes játékmezője üres, akkor az ellenfélnek úgy kell tovább játszani, hogy jutasson a társának követ.
A játékot a játékosok befejezhetik, ha 20 kör után sem tudnak egymástól követ elvenni.
A játék könnyen elkészíthető akár egy tojástartóból is.
Ezen az oldalon játszhatunk egy próbajátékot a számítógéppel:
http://s.helan.free.fr/awele/game/playonline/
Kellemes időtöltést!
A játék kezdetén a játékosok minden játékmezőbe 4-4 követ raknak, a többi követ félrerakják.
A játék célja: legalább 25 követ, azaz ellenfélnél több követ összegyűjteni.
A játékosok minden körben a köveket mozgatják az óramutató járásával ellentétes irányba, úgy hogy a kiválasztott játékmezőben lévő kö(vek)et egyenként elosztják a játékmezőkbe. Tehát a soron lévő játékos kivlaszt egy mezőt a saját játékmezői közül és abban lévő köveket egyesével belerakja -az óramutató járásával ellentétes irányba- a következő játékmezőkbe. A nyerőmezőt ki kell hagyni! Felváltva lépnek a játékosok. Ha az utolsó kő az ellenfél olyan játékmezőjébe ér, melyben a szétosztás után 2-3 kő van, akkor a játékmezőben lévő köveket az osztó játékos elnyeri és ezenkívül az ellenfél összes, az óramutató járásával ellenkező irányban lévő olyan játékmezőjéből elnyeri a köveket, melyben (a szétosztás után) 2-3 kő van. Az elnyert köveket a játékos a nyerőmezőjébe teszi.
PÉLDA:
Az első játékos a sárgával jelölt játékmező tartalmát választja.
A szétosztás után így fog kinézni:
A játék akkor ér véget, ha az egyik játékosnak már nem marad köve a saját térfelén, és ezért nem tud lépni. Ekkor a táblán maradt valamennyi kő az ellenfélé lesz. Az győz, akinek több kő gyűlt össze a nyerőmezőjében.
Szabály 1:, ha egy játékos nem tud tovább játszani, mert az összes játékmezője üres, véget ér a játék, és az a játékos nyer, aki több követ gyűjtött össze.
Szabály 2: ha egy játékos nem tud tovább játszani, mert az összes játékmezője üres, akkor az ellenfélnek úgy kell tovább játszani, hogy jutasson a társának követ.
A játékot a játékosok befejezhetik, ha 20 kör után sem tudnak egymástól követ elvenni.
A játék könnyen elkészíthető akár egy tojástartóból is.
Ezen az oldalon játszhatunk egy próbajátékot a számítógéppel:
http://s.helan.free.fr/awele/game/playonline/
Kellemes időtöltést!