Népi labdajátékok
Megtévesztő
Időtartam: amíg a kedvünk tartja
Kor: 6 éves kortól, 5-15 játékos, fiúk-lányok vegyesen
Helyszín: szabadban, teremben
Fejlesztés: reakcióképesség, gyorsaság, labdakezelés
A játékosok választanak egy adogatót, aki az egy sorban álló fiúk-lányok elé áll kb. 3-4 méterre tőlük. Az adogató a többiek felé dobja a labdát és közben mond egy nevet. Ha lánynevet mondott, akkor CSAK fiú kaphatja el a labdát, ha fiúnevet, akkor CSAK lány. Minden játékos aki téveszt, tehát fiúnév esetén fiú fogja meg a labdát és fordítva, kiesik a játékból, kiáll a sorból. (Ha kevesen vannak a játékosok, dönthetnek úgy is, hogy csak a második vagy harmadik tévesztésre lehet kiesni.) Ha az adogató fiúnevet mond és fiú felé dobja a labdát, akkor hagyni kell leesni, mert ha elkapja, kiesik a játékból. Az a játékos a győztes, aki utoljára marad a sorban.
Pacás
Időtartam: amíg a kedvünk tartja
Kor: 5 éves kortól, 8-30 játékos
Helyszín: szabadban, teremben
Fejlesztés: reakcióképesség, gyorsaság, labdakezelés
Játékosok választanak egy pacát, azaz fogót. A paca megáll középen és a hozzá legközelebb álló játékos feldobja a labdát, közben a többi játékos szerteszét szalad. A paca elkapja a feldobott labdát és megpróbál eltalálni valakit a széjjelfutó játékosok közül. Ha sikerül a dobás, az a játékos is paca lesz, akit eltalált. Ekkor az egyik játékos feldobja a labdát magasra, valamelyik paca megpróbálja elkapni. A másik paca közben futhat a többiekkel együtt. A pacák adogathatják egymásnak a labdát mindaddig, míg kedvező helyzetbe nem kerülnek ahhoz, hogy valakit kidobjanak. A játék addig folytatódik, míg mindeki paca nem lesz. A győztes, akit utoljára találtak el.
"Mátyás király" adogatós
Időtartam: amíg a kedvünk tartja
Kor: 5 éves kortól, 6-20 játékos
Helyszín: szabadban, teremben
Fejlesztés: reakcióképesség, ritmusérzék, labdakezelés
A játékosok két sorba állnak fel, egymással szemben, kb. 2-3 m távolságra. Cikkcakkvonalban dobják egymásnak a labdát, mindig a szemben lévőnek. A sor végén álló játékos nem cikkcakkban, hanem a vele szemben állónak dobja a labdát. Adogatás közben a következő mondokát mondják:
Egy előre,
két kettőre,
három hatra,
hat kilencre,
töltsd ki tízre,
tizenegyre.
Mátyás király
dobbintóra.
Dobd meg jobban,
fél oldalra!
Supp!
A mondóka végén szétfutnak a játékosok és akinél a labda maradt, megpróbál kidobni valakit a szétfutó társai közül. Akit eltalál, az kiesik. A játékosok megint sorokba rendeződnek, mondóka ütemére adogatják a labdát, a mondóka végén szétszaladnak és a labdás játékos megpróbál kidobni valakit. A játék addig folytatódik, míg egy játékos marad.
Oldal tetejére
Lufis játékok
Egyensúlyozás lufival
Időtartam: amíg a kedvünk tartja
Kor: 3 éves kortól
Helyszín: szabadban, teremben
A játékosok a lufikat a térdük közé szorítják, megpróbálnak elfutni a starttól a célig anélkül, hogy a lufit elveszítenék.
Egyensúlyozás a lufival -páros játék
Időtartam: amíg a kedvünk tartja
Kor: 5 éves kortól
Helyszín: szabadban, teremben
A csapat két tagja egymásnak háttal áll, valamelyik társuk kettőjük közé helyezi a lufit. A páros addig közelít egymáshoz, míg a lufi kettőjük között marad. Ügyelve arra, hogy a lufi le ne essen, a páros megpróbál oldalazva eljutni a starttól a célig.
Madárfészek
Időtartam: amíg a kedvünk tartja
Kor: 5 éves kortól
Helyszín: szabadban, teremben
A csapat tagjai szoros kört alkotnak és karjaikat egymás karjára teszik. Ez lesz a fészek. A lufit letesszük a lábaikhoz, ez lesz a fészekből kiesett kismadár. A csapat feladata a madárkát visszatenni a fészekbe, azaz a lufit eljuttatni vállmagasságig. Kézzel nem szabad hozzáérni!!!
Lufikígyó
Időtartam: amíg a kedvünk tartja
Kor: 6 éves kortól
Helyszín: szabadban, teremben
A csapat tagjai egymás mögé állnak, felváltva egymásnak háttal, majd szembe. A háttal álló játékosoknak a hátukkal kell megtartani a lufit, a vele szemben lévő játékosnál a hasuk közé helyezzük a lufit és így tovább a sor végéig. Így minden játékosnak (első és utolsó kivételével) van egy lufi a hátánál és a hasánál is. A kígyó elindul. Meddig jut el úgy, hogy egyetlen lufit sem veszít el?
Villámlufi
Időtartam: amíg a kedvünk tartja
Kor: 5 éves kortól
Helyszín: szabadban, teremben
A játékosok körben állnak. Akinél a lufi van, mond egy nevet és odadobja a lufit. A megnevezett megpróbálja elkapni és továbbdobni a lufit. Ha sikerül gyorsan mond egy nevet. Ha nem kiesik.
Lufiszállítás
Időtartam: amíg a kedvünk tartja
Kor: 6 éves kortól
Helyszín: szabadban, teremben
A játékosok körbe ülnek a székeken. Lábbal próbálják eljuttatni a lufit a szomszédjuknak. Vajon meddig sikerül a levegőben tartani a lufit?
Oldal tetejére
Vizes játékok
Vízszállítás
Időtartam: amíg a kedvünk tartja
Kor: 3 éves kortól
Helyszín: szabadban
Ugyanannyi vizet töltünk a csapatok vödrébe. Ebből a vödörből a csapat tagjai egyenként, szivaccsal hordják át a cél vonalban álló vödörbe a vizet. Melyik csapat visz át több vizet?.
Vizeslufi szállítás
Időtartam: amíg a kedvünk tartja
Kor: 5 éves kortól
Helyszín: szabadban
A csapat két tagjai egymás mögé állnak, egymásnak háttal. Így adogatják egymásnak, hátrafelé a vízzel töltött lufikat. Adott idő alatt melyik csapat tud több vízzel töltött lufit átszállítani a sor másik végére?.
.
Vízszállítás kanállal
Időtartam: amíg a kedvünk tartja
Kor: 6 éves kortól
Helyszín: szabadban
Ugyanannyi vizet töltünk a csapatok vödrébe. Ebből a vödörből a csapat tagjai egyenként, kanállal hordják át a cél vonalban álló vödörbe a vizet. Melyik csapat visz át több vizet?
.
Oldal tetejére
Gumikötelezés
Időtartam: amíg a kedvünk tartja
Kor: 6 éves kortól
Helyszín: szabadban, teremben
Osztályok:
1. osztály: gumi a bokán
2. osztály: gumi térd alatt
3. osztály: gumi a térden
4. osztály: gumi az alsó combon
Alapugrások
1. A két párhuzamos gumi közé kell összezárt lábbal beugrani
2. Terpeszugrás a gumin belül
3. A két párhuzamos gumi közé kell összezárt lábbal beugrani
4. Terpeszugrás a gumin belül
5. A két párhuzamos gumi közé kell összezárt lábbal beugrani
6. Úgy kell végrehajtani a terpeszugrást, hogy rá kell ugrani a két gumira
7. Páros lábbal vissza középre
8. Terpeszugrás a gumin belül
9. A két párhuzamos gumi közé kell összezárt lábbal beugrani
10. Páros lábbal kiugrani
Gumiátvitel
A gumin kívül páros lábbal szembe állunk a két párhuzamos gumival úgy, hogy a lábfejünk a hozzánk közelebb eső gumi alatt van
Úgy ugorjuk át a távolabbi gumit, hogy a közelebbit "magunkkal visszük"
Hátratolatunk, így a bokánk hátsó fele viszi magával az előbb távolabbi gumiszakaszt és kapunk egy háromszöget
Ekkor páros lábbal ráállunk a" háromszög" csúcsára és páros lábbal úgy ugrunk fel, hogy az eredetileg közelebbi gumira, vagyis a jelenlegi "átfogóra érkezzünk
Majd - mivel a felugrás következtében a távolabbi gumi visszaugrik az eredeti helyére, arra is ráugrunk páros lábbal és páros lábbal leugrunk róla
.
Gumifűzés
1. a 2 gumiszalag terpeszben levő lábunkon belül van
2. fordulunk 180 fokot a 2 gumival együtt (bokánkra csavarva ugrás közben)
3. felugrunk - közben elengedjük a gumit
4. terpeszben érkezünk lábunkkal a gumiszalag rálépve
Tipi-topi
helyben futunk és duplán számolunk
1-1 gumin belül vagyunk
2-2 helyben futás gumin kívül (terpeszállásban)
3-3 gumin belül...stb
.
Cigánykerekezés
Átcigánykerekezünk a gumin úgy, hogy a 2 kezünk a 2 gumiszálra tesszük le.
Oldal tetejére
Labdajátékok
Cicázás
Időtartam: amíg a kedvünk tartja
Kor: 6 éves kortól
Helyszín:teremben, szabadban
Fejlesztés: reakcióképesség, labdakezelés
A gyerekek körbe állnak, egy gyerek beáll a kör közepébe: ő lesz cica. A körben álló játékosok egymásnak dobálják a labdát, a középen álló játékos megpróbálja elkapni. Ha sikerül neki megfogni a labdát, helyet cserél azzal a játékossal, akinek a dobását elkapta.
Egyenlőre
Időtartam: amíg a kedvünk tartja
Kor: 6 éves kortól
Helyszín:szabadban
Fejlesztés: reakcióképesség, labdakezelés, ritmusérzék
A feladat, a labdát meghatározott módon a szemben lévő falhoz dobni. Az első játékos szembe áll a fallal és miközben az alábbi mondókát mondja, a labdát az abban meghatározott módon a falhoz csapja.
Egyenlőre
két kettőre
három hatra
hat kilencre
üsd ki tízre
tizenegyre a mondóka ütemére két kézzel falhoz dobja a labdát
gyertyatartó feldobja a labdát magasra
vaskoppintó a feldobott labda pattan egyet a földön, ezután elkapja
egyet falba ismét két kézzel a falhoz dobja a labdát
tizet földbe tízszer a földhöz pattintja a labdát
kis taps a labdát a falhoz csapja, majd mielőtt elkapja, tapsol egyet
nagy taps a labdát a falhoz csapja, majd mielőtt elkapja, kettőt tapsol
csavarintás a labdát a falhoz csapja, majd mielőtt elkapja, maga előtt könyökben behajlított kézzel, köröz egyet az alkarjaival.
mellbe vágás a labdát a falhoz csapja, majd mielőtt elkapja, dobol az öklével kettőt a mellkasán
jobb láb, bal láb a labdát először a felemelt jobb lába alatt csapja a falhoz, utána megismétli ezt a bal lábbal
Zsinórlabda
Időtartam: 10-20 perc
Kor: 6 éves kortól
Helyszín:teremben, szabadban
Fejlesztés: reakcióképesség, labdakezelés, térérzékelés
A gyerekeket két csapatba osztjuk. A terem/pálya közepére kb. 1,5 m magasan kifeszítünk egy kötelet. A csapatok elfoglalják helyüket: az egyik csapat a kötéltől balra, a másik jobbra helyezkedik el. A tanár/ a játékvezető feldobja a labdát, és amelyik térfélen esik le, az a csapat kezd. A játékosok átdobják a kötél felett a másik térfélre a labdát, az ellenfél pedig megpróbálja elkapni. Ha a labda leesik a földre, a csapat amelyik a labdát dobta, 1 pontot kap. Nem ér a labdát a kötél alatt átdobni, ebben az esetben az ellenfél szerez pontot. Az a csapat nyer, aki több pontot gyűjtött össze.
Oldal tetejére
Gólyalábas foci
.Gólyalábas foci
Időtartam: amíg a kedvünk tartja
Kor: 5 éves kortól
Helyszín: szabadban, teremben
Fejlesztési terület: egyensúlyérzék, mozgáskoordináció, figyelem
Szórakoztató focijáték mind a játékosok, mind a nézők számára. Játszhatjuk 1-1 ellen, vagy versenyezhet két három tagú csapat egymás ellen. Minden úgy működik, mint az igazi futballban. Kezdetben egy kicsit szokatlan, de ha megtaláltuk a megfelelő egyensúlyt, percről-percre javul a célzás, a pontosság.
A kor nem számít, csak az egyensúly! Játszhatjuk füvön, betonon, tornateremben. A csúszásgátlóval ellátott lábaknak köszönhetően, mindenhol megálljuk a helyünket.
JÁTÉKTÉR:
A játékmező nagysága szabadon választható a játékosok számától függően, de legalább 5 x 8 m nagyságú legyen.
A kapu legalább 1 m széles legyen. A kapuk helyét két azonos színű bójával jelöljük.
A gólyalábakat használhatjuk füvön, kemény felületen, aszfalton.
Oldal tetejére
Jokari
.Jokari
Időtartam: amíg a kedvünk tartja
Kor: 5 éves kortól
Helyszín: szabadban, nagy helyet igényel
Fejlesztési terület: gyorsaság, mozgáskoordináció, figyelem
A jokari fallabdához hasonló, szabadban játszható játék.
A játékhoz két faütő és egy -gumikötéllel egy nehezékhez rögzített- labdára van szökség. A játék ügyességet és gyorsaságot kíván a játékosoktól, hisz a gumikötélre rögzített labda villámgyorsan pattog ide-oda.
NAGY HELYET IGÉNYEL. A nehezéket a két játékos között helyezzük el és már indulhat a játék. A labda visszaütését nehezíti a gumikötél rugózása. A játékot Franciaország és Spanyolország baszk részén fejlesztették ki. Nagy pályákon játszották, kezdetben evezőket vagy más szerszámokat használva a labda visszaütéséhez. Néha Pelota Vasca-nak nevezték, ez a játék az Amerikában játszott Jai-Jai és Frontenis játék őse. 1940-es évek végén, 50-es évek elején dobták piacra Amerikában Jokari néven.
Oldal tetejére
Rondolo
.Pedalo® Rondolo
Időtartam: amíg a kedvünk tartja
Kor: 5 éves kortól
Helyszín: szabadban, teremben
Eszközök: 2 db fogónyél fából, 1 db kerék
A rondolohoz 2 db kb. 1 m hosszú fogónyélre és egy kb. 20 cm átmérőjű fakerékre van szükségünk. A fogónyél kialakítása alkalmas arra, hogy a kereket el tudjuk vele kapni, illetve továbbíthassuk.
A játéknak többféle variációja van. Játszhatják ketten, egymással szemben állva. Az egyik játékos ellöki a fogónyél segítségével a kereket, a másik játékos megpróbálja a fogónyéllel elkapni a guruló kereket. Nehezíti a feladat végrehajtását, ha a két játékos közé akadályokat, pl fatönköket teszünk és a kereket úgy kell elgurítani, hogy nem döntse fel a kihelyezett akadályokat.
Kitűnően fejleszti a gyerekek koncentrációját, ha a következő feladatot kell végrehajtaniuk: tegyünk egy hosszú, keskeny lécet a földre, vagy rajzoljunk egy hosszú, 4 cm széles vonalat a padlóra. A gyerekeknek ezen a lécen, vagy vonalon kell végigvezetniük a kereket a fogónyél segítségével úgy, hogy az ne guruljon le róla.
Oldal tetejére