Nagyon izgalmas kor következik egyéves kortól mind a gyerek, mind a szülő életében. A mindent meg akarok ismerni, fel akarok fedezni, a megszállott kutatás korszaka ez. A gyermek megnézi mi van az asztalon, a polcon, benyúl minden repedésbe, zugba. Ügyeljünk arra, hogy ne maradjon elöl éles vagy apró tárgy, ha nincs berácsozva, tartsuk zárva az ablakokat. Szerencsére ebben a korban könnyű elterelni a gyermek figyelmét, hisz ég a vágytól, hogy a megismerje az őt körül vevő világot. Ha valami nem tetszik neki, már kinyilvánítja a véleményét. Tartsuk tiszteletben ezt a "dackorszakot", hisz véleménye kinyilvánításával válik önálló, független egyéniséggé.
A testi és mozgásfejlődés szoros kapcsolatban áll egymással: ahogy fejlődik a gyermek csont- és izomrendszerre, úgy válik egyre erősebbé, fokozódik a mozgásigénye. A mozgásfejlődés szoros kölcsönhatásban van az idegrendszer fejlődésével is. A fejlődő idegrendszer képes az egyre bonyolultabb mozgások szabályozására és a mozgások gyakorlása visszahat az idegrendszer tökéletesedésére.
A kisgyermek tevékenységében a játék, a munka és a tanulás még nem különül el egymástól. Játék, mert örömmel és önként végzi. Munka, mert erőfeszítést kíván. Tanulás, mert új ismeretekre tesz szert.
Mivel fejleszthetjük a gyerekeket ebben a korban?
*Ösztönözzük a természetes kíváncsiságát
*Adjunk a kezébe lekerekített szélű dobozokat
*Gurítsunk át egy teniszlabdát egy papírcsövön: nagyon szórakoztató lesz látni gyermekünk számára, ahogy eltűnik, majd kibukkan a labda.
*Mutassuk meg, hogyan lehet tornyot építeni és ösztönözzük, hogy ő is próbálja meg.
*Mondjunk neki mondókákat, melyeket tapssal kísérjünk.
*Sétáljunk vele sokat és beszéljünk arról, amit útközben látunk.
A kétéves gyermek utánzással tanul: mos, főz, takarít, mint az anyuka, barkácsol, szerel, mint az apuka. Az állandó utánzás segítségével óriási haladást tesz ügyességben és értelmi fejlődésben. Ebben a korban még nem játszanak együtt a gyerekek, de szeretnek egymás közelében, egymást figyelve játszani.
Kétéves korban éri el tetőpontját a dackorszak: míg az egyéves gyermek ellentmond az anyjának, a két éves már saját magának is ellentmond. Dühbe jön, ha valaki beleavatkozik a dolgáiba vagy hozzányúl a holmijához. Segít a dac kezelésében, ha nem avatkozzunk túlzottan bele a dolgaiba, nem sürgetjük és feleslegesen nem irányítjuk a gyereket.
Ebben a korban már egyedül tud lapozni a könyvben, el tudja forgatni az ajtó gombját, pár kockából tornyot tud építeni.
Mivel fejleszthetjük a gyerekeket ebben a korban?
*Adjunk a kezébe -gyerekváltozatban- a háztartásban is megtalálható eszközöket: pl. lapátot, seprűt, vasalót, barkácskészletet, konyhai eszközöket.
*Játsszunk vele memória-játékot! Ezzel fejlesztjük a kitartását, koncentrációját.
*A különböző (szín, alak) válogatós dobozok segítségével fejlesztjük a forma- és szín felismerést.
*Adjunk neki -lehetőség szerint fából készült- puzzle-t. A kirakós játékok fejlesztik a logikus gondolkodást és a finommotorikát. A nyelvi készséget fejlesztjük, ha rákérdezünk: Melyik darab kerül ide?, Melyik darab hiányzik még?
*Olvassunk sokat mesekönyvekből!
*Engedjük a gyermeket festeni, gyurmázni: nagyszerű eszköze a kreatívitás fejlesztésének az aszfaltkréta, ujjfesték, zsírkréta.
*Az építő-konstrukciós játékok nem csak a motorikus készséget fejlesztik, hanem a fantáziát is.
A gyermek kíváncsisága nagyon erős ebben a korban. Rácsodálkozik az őt körülvevő világra: ez a "miért" korszak. Mindennek az okát akarja tudni, amivel csak környezetében találkozik. Rendkívül gazdag a képzelőereje. A tényeket összeilleszti és következtetéseket von le belőlük. Elsősorban utánzás révén tanulnak és játékos formában sajátítják el az alapvető mozgásformákat. Ebben az időszakban alakulnak ki a ritmusérzék egyes összetevői: ritmuskövető, ritmustartó képesség. Még komoly gondot okoz a kéz-láb ritmusra történő összehangolása.
A figyelem tartóssága kezdetben rövid, a figyelmük elkalandozik. Fontos ebben a korban a sokirányú, játékos formában, főleg utánzás alapján szerzett mozgástapasztalat.
Adjunk a kezébe a korosztályának megfelelő játékokat. Keressünk számára olyan játékot, mely növeli a kitartását, koncentrációját. Fejlesszük a szem-kéz koordinációt, a ritmusérzéket.
Mivel fejleszthetjük a gyerekeket ebben a korban?
*Különösen izgalmas ebben a korban a gyermekek számára a szerepjátékok játszása. Biztosítsuk számukra a megfelelő eszközöket: pl. kendők, dobozok, barkácskészlet, háztartási eszközök, orvosi táska.
*Játsszunk vele társasjátékot, hogy tanulja a szabályok betartását.
*Már 20-60 darabos puzzlet is adhatunk a gyermeknek. A puzzle kirakása fejleszti a finommotorikát, a logikus gondolkodást és a kitartást.
*Engedjük őt különböző hangszereken játszani.
*A vízfestékkel való festés fejleszti a gyermek kreatívitását.
*A golyópályák építése, használata rendkívül változatos és érdekes játék-, illetve tanulási lehetőséget teremt a gyerekek számára