Népi fogójátékok
.Só, só, parika
Időtartam: 10-15 perc
Kor: 4 éves kortól
Helyszín:teremben, szabadban
Fejlesztés: reakcióképesség, figyelem, téri tájékozódó képesség
Kiszámolóval kiválasztjuk a fogót, aki a terem közepére áll. A többiek körülötte ugrálnak és közben mondogatják: „só, só, só”. A fogó megpróbálja elkapni őket. Ha valakihez közel kerül a fogó, az rögtön azt mondja: „paprika” és leguggol, ekkor védve van, őt nem kaphatja el a fogó, hanem azok után kell szaladnia, akik továbbra is: „só, só, só”-t kiáltva szaladnak.
Ennek egyik variációja: aki azt kiabálja: „Nem ér a nevem, káposzta a fejem!”, azt a fogó nem kaphatja el. Fogó csak azokat kaphatja el, akik „Ér a nevem, ér, mint a piros vér!”-t éneklik.
Árokmacska
Időtartam: 10-15 perc
Kor: 5 éves kortól
Helyszín: szabadban, teremben
Fejlesztés: reakcióképesség, figyelem, téri tájékozódó képesség
A terem közepén, egymástól kb. 1-1.5 m távolságra, két vonalat húzva, kijelöljük az árkot, ez lesz a macska (sok játékos esetén macskák) helye. A játékosok közül kiszámolóval kiválasztjuk a macskát, aki beáll a két vonal közé, a többiek a vonal két oldalán helyezkednek el. Tapsra indul a játék: a vonal (az árok) két oldalán lévő játékosok átfutnak egyik oldalról a másikra az árkon keresztül, ügyelve arra, hogy a macska közben ne fogja el őket. Míg ide-odaszaladnak, incselkedhetnek is a macskával, azt mondogatva: „Ilyen cica mellett aludni is lehet!” vagy „Ha én cica volnék, száz egeret fognék!”. Akit elfog a macska, az helyet cserél vele és ő lesz a fogó.
Változat 1.: akit elfogott a macska, az kiáll a játékból. Az a győztes, akit utoljára fogott meg.
Változat 2.: akit elfogott a macska, az szintén beáll macskának. Az a győztes, akit utolsóként fognak meg.
Oldal tetejére
Szoborjátékok
Időtartam: amíg a kedvünk tartja
Kor: 4 éves kortól
Helyszín: szabadban, teremben
Szoborpörgetős
A játékhoz minimum 3 játékosra van szükség, de akár 15-en is játszhatják. Kiszámolóval kiválasztjuk a pörgetőt. A pörgető odamegy minden egyes játékoshoz, szorosan két kézzel megfogja a kezét, majd gyorsan háromszor-négyszer megpördül a saját tengelye körül, így pörgetve a társát. Az utolsó pörgetésnél hirtelen elengedi a kezét. A kipörgetett játékos, ahogy a lendülettől meg tud állni, abban helyzetben megmeveredik, így lesz szobor. Ha már mindegyik játékos szobor lett, a pörgető kiválasztja a neki legjobban tetsző szobrot. A következő körben a legszebb szobor lesz a pörgető.
Szoborjáték
Kiszámolóval kiválasztjuk az egyik játékost, ő lesz a választó, aki a fal felé fordul. A többiek kérdezik tőle: "Szépet, vagy csúnyát?", a választó válaszol: "Szépet!", majd tízig számol. A játékosoknak ez alatt igyekeznek a legkecsesebb, legszebb pózt, testtartást felvenni. A választó visszafordul, végignézi a szobrokat és akit a legszebbnek talál, azzal helyet cserél. A játék folytatódik tovább. A többiek megkérdezik az új választót: "Szépet, vagy csúnyát?", ha a választó azt válaszolja: "Csúnyát!", akkor a játékosok fintorokat, félelmetes arcokat vágnak, ijesztő testtartást vesznek fel. A választó visszafordul, végignézi a szobrokat és most azt választja ki, akit a legcsúnyábbnak talál, azzal helyet cserél. A játék folytatódik tovább.
Oldal tetejére
Kiszámolóval kiválasztjuk az egyik játékost, ő lesz a választó, aki a fal felé fordul. A többiek kérdezik tőle: "Szépet, vagy csúnyát?", a választó válaszol: "Szépet!", majd tízig számol. A játékosoknak ez alatt igyekeznek a legkecsesebb, legszebb pózt, testtartást felvenni. A választó visszafordul, végignézi a szobrokat és akit a legszebbnek talál, azzal helyet cserél. A játék folytatódik tovább. A többiek megkérdezik az új választót: "Szépet, vagy csúnyát?", ha a választó azt válaszolja: "Csúnyát!", akkor a játékosok fintorokat, félelmetes arcokat vágnak, ijesztő testtartást vesznek fel. A választó visszafordul, végignézi a szobrokat és most azt választja ki, akit a legcsúnyábbnak talál, azzal helyet cserél. A játék folytatódik tovább.
Oldal tetejére
Hiribi
Időtartam: amíg a kedvünk tartja
Kor: 4 éves kortól
Helyszín:szabadban
A játékhoz öt játékos szükséges. A játéktér kb. 5-6 m négyzet alakú terület, négy játékos a négyzet négy sarkára áll, a cica a játéktéren belül helyezkedik el. Ha a cica elkiáltja magát: "Hiribi, fuss!" akkor egy-egy játékos helyet cserél a vele szemben vagy átlós irányban álló társával. Míg a többiek futnak, cserélgetik a helyüket, a cica megpróbálja elfoglalni valamelyikük üres helyét. Ha ez sikerül, beáll a helyére, a kiszorított játékos pedig középre áll cicának.
Oldal tetejére
Gumikötelezés
Időtartam: amíg a kedvünk tartja
Kor: 6 éves kortól
Helyszín: szabadban, teremben
Osztályok:
1. osztály: gumi a bokán
2. osztály: gumi térd alatt
3. osztály: gumi a térden
4. osztály: gumi az alsó combon
Alapugrások
1. A két párhuzamos gumi közé kell összezárt lábbal beugrani
2. Terpeszugrás a gumin belül
3. A két párhuzamos gumi közé kell összezárt lábbal beugrani
4. Terpeszugrás a gumin belül
5. A két párhuzamos gumi közé kell összezárt lábbal beugrani
6. Úgy kell végrehajtani a terpeszugrást, hogy rá kell ugrani a két gumira
7. Páros lábbal vissza középre
8. Terpeszugrás a gumin belül
9. A két párhuzamos gumi közé kell összezárt lábbal beugrani
10. Páros lábbal kiugrani
Gumiátvitel
A gumin kívül páros lábbal szembe állunk a két párhuzamos gumival úgy, hogy a lábfejünk a hozzánk közelebb eső gumi alatt van
Úgy ugorjuk át a távolabbi gumit, hogy a közelebbit "magunkkal visszük"
Hátratolatunk, így a bokánk hátsó fele viszi magával az előbb távolabbi gumiszakaszt és kapunk egy háromszöget
Ekkor páros lábbal ráállunk a" háromszög" csúcsára és páros lábbal úgy ugrunk fel, hogy az eredetileg közelebbi gumira, vagyis a jelenlegi "átfogóra érkezzünk
Majd - mivel a felugrás következtében a távolabbi gumi visszaugrik az eredeti helyére, arra is ráugrunk páros lábbal és páros lábbal leugrunk róla
.
Gumifűzés
1. a 2 gumiszalag terpeszben levő lábunkon belül van
2. fordulunk 180 fokot a 2 gumival együtt (bokánkra csavarva ugrás közben)
3. felugrunk - közben elengedjük a gumit
4. terpeszben érkezünk lábunkkal a gumiszalag rálépve
Tipi-topi
helyben futunk és duplán számolunk
1-1 gumin belül vagyunk
2-2 helyben futás gumin kívül (terpeszállásban)
3-3 gumin belül...stb
.
Cigánykerekezés
Átcigánykerekezünk a gumin úgy, hogy a 2 kezünk a 2 gumiszálra tesszük le.
Oldal tetejére
Labdajátékok
Egyenlőre
Időtartam: amíg a kedvünk tartja
Kor: 6 éves kortól
Helyszín:szabadban
Fejlesztés: reakcióképesség, labdakezelés, ritmusérzék
A feladat, a labdát meghatározott módon a szemben lévő falhoz dobni. Az első játékos szembe áll a fallal és miközben az alábbi mondókát mondja, a labdát az abban meghatározott módon a falhoz csapja.
Egyenlőre
két kettőre
három hatra
hat kilencre
üsd ki tízre
tizenegyre a mondóka ütemére két kézzel falhoz dobja a labdát
gyertyatartó feldobja a labdát magasra
vaskoppintó a feldobott labda pattan egyet a földön, ezután elkapja
egyet falba ismét két kézzel a falhoz dobja a labdát
tizet földbe tízszer a földhöz pattintja a labdát
kis taps a labdát a falhoz csapja, majd mielőtt elkapja, tapsol egyet
nagy taps a labdát a falhoz csapja, majd mielőtt elkapja, kettőt tapsol
csavarintás a labdát a falhoz csapja, majd mielőtt elkapja, maga előtt könyökben behajlított kézzel, köröz egyet az alkarjaival.
mellbe vágás a labdát a falhoz csapja, majd mielőtt elkapja, dobol az öklével kettőt a mellkasán
jobb láb, bal láb a labdát először a felemelt jobb lába alatt csapja a falhoz, utána megismétli ezt a bal lábbal
Változata:
Egyenlőre
két kettőre
három hatra
hat kilencre
üsd ki tízre
tizenegyre
Na még egyre
és még egyre a mondóka ütemére két kézzel falhoz dobja a labdát
ez leejtős a feldobott labda pattan egyet a földön, ezután elkapja
ez meg kapós jó magasra dobja a falhoz a labdát, és így kapja el
csavarintós a labdát a falhoz csapja, majd mielőtt elkapja, maga előtt könyökben behajlított két karját egymás körül megforgatja
bükkentős a falról visszapattanó labdát két ököllel üti vissza
hátbavágós a labdát a falhoz dobja, majd gyorsan megfordul, hogy a labda a hátáról pattanjon vissza
tapsolós falhoz dobja a labdát és mielőtt elkapná, tapsol egyet.
Oldal tetejére
Méta
Métázás
Időtartam: amíg a kedvünk tartja
Kor: 10 éves kortól
Helyszín:szabadban, NAGY TERÜLET
Fejlesztés: reakcióképesség, gyorsaság, téri tájékozódás, figyelem fejlesztés
Előkészület:
Pálya kijelölése: húzunk egy hosszú, kb. 20 méteres vonalat, ez lesz a várvonal. Ettől kb. 20 m távolságra húzunk egy párhuzamos vonalat, ez a bástyavonal.
Eszközök: 1 métabot (kb. 50 cm hosszú, széles ütőfa), ez lesz az ütő. 1 db métalabda (kb. 10 cm átmérőjű rongy-, nemez- vagy bőrlabda)
Csapat: két 10-15 főből álló csapat jelölünk ki, mindkét csapat választ magának csapatkapitányt.
Az egyik csapat a várban, a várvonal mögött áll fel oszlopban, a másik vonallal szembe. Az oszlop élén áll a csapatkapitány, kezében a métabottal, ő lesz az ütőjátékos.
A másik csapat a két vonal közötti területen helyezkedik el, szétszórtan és várja a kiütött labdát. Csapatkapitányuk az ütőjátékossal szemben áll, tőle 1-2 lépésre. Ő az adogató kapitány, kezében van a métalabda.
A játékvezető jelére az adogató ív alakban dobja a labdát az ütőnek, aki teljes erejéből igyekszik a labdát minél messzebbre, lehetőleg a bástyavonalon túl ütni. Miután ütött, az ütőjátékos eldobja a métabotot és futni kezd a bástyavonal felé. Ezalatt a másik csapat tagjai, a két vonal között lévő játékosok, megpróbálják elkapni a labdát. Ha ez nem sikerül, a földre esett labdát, a hozzá legközelebb lévő játékos felkapja és igyekszik eltalálni bástyavonal felé futó ütőjátékost. Ha sikerül, a két csapat helyet cserél. Ha nem sikerül, másodszor már nem dobhatják meg, ha beér a bástyavonal mögé, ott várja a kedvező alkalmat a visszafutásra. Az adogatás tovább folyik. Az adogató a következő játékosnak adogat, aki a mátabottal ugyanúgy elüti a labdát, mint az előző ütőjátékos, majd az ütés után futni kezd a bástyavonal felé. Az elöző futó, aki már a bástyavonal mögött van, akkor indulhat vissza a bástya mögül, ha a csapat következő tagja is sértetlenül beér a bástyavonal mögé (azaz nem találták el a métalabdával).
Az a csapat győz, amelyik több pontot szerez. Minden sikeres befutás a bástyavonal mögé 1 pontot ér.
Oldal tetejére
Népi labdajátékok
Megtévesztő
Időtartam: amíg a kedvünk tartja
Kor: 6 éves kortól, 5-15 játékos, fiúk-lányok vegyesen
Helyszín: szabadban, teremben
Fejlesztés: reakcióképesség, gyorsaság, labdakezelés
A játékosok választanak egy adogatót, aki az egy sorban álló fiúk-lányok elé áll kb. 3-4 méterre tőlük. Az adogató a többiek felé dobja a labdát és közben mond egy nevet. Ha lánynevet mondott, akkor CSAK fiú kaphatja el a labdát, ha fiúnevet, akkor CSAK lány. Minden játékos aki téveszt, tehát fiúnév esetén fiú fogja meg a labdát és fordítva, kiesik a játékból, kiáll a sorból. (Ha kevesen vannak a játékosok, dönthetnek úgy is, hogy csak a második vagy harmadik tévesztésre lehet kiesni.) Ha az adogató fiúnevet mond és fiú felé dobja a labdát, akkor hagyni kell leesni, mert ha elkapja, kiesik a játékból. Az a játékos a győztes, aki utoljára marad a sorban.
Pacás
Időtartam: amíg a kedvünk tartja
Kor: 5 éves kortól, 8-30 játékos
Helyszín: szabadban, teremben
Fejlesztés: reakcióképesség, gyorsaság, labdakezelés
Játékosok választanak egy pacát, azaz fogót. A paca megáll középen és a hozzá legközelebb álló játékos feldobja a labdát, közben a többi játékos szerteszét szalad. A paca elkapja a feldobott labdát és megpróbál eltalálni valakit a széjjelfutó játékosok közül. Ha sikerül a dobás, az a játékos is paca lesz, akit eltalált. Ekkor az egyik játékos feldobja a labdát magasra, valamelyik paca megpróbálja elkapni. A másik paca közben futhat a többiekkel együtt. A pacák adogathatják egymásnak a labdát mindaddig, míg kedvező helyzetbe nem kerülnek ahhoz, hogy valakit kidobjanak. A játék addig folytatódik, míg mindeki paca nem lesz. A győztes, akit utoljára találtak el.
"Mátyás király" adogatós
Időtartam: amíg a kedvünk tartja
Kor: 5 éves kortól, 6-20 játékos
Helyszín: szabadban, teremben
Fejlesztés: reakcióképesség, ritmusérzék, labdakezelés
A játékosok két sorba állnak fel, egymással szemben, kb. 2-3 m távolságra. Cikkcakkvonalban dobják egymásnak a labdát, mindig a szemben lévőnek. A sor végén álló játékos nem cikkcakkban, hanem a vele szemben állónak dobja a labdát. Adogatás közben a következő mondokát mondják:
Egy előre,
két kettőre,
három hatra,
hat kilencre,
töltsd ki tízre,
tizenegyre.
Mátyás király
dobbintóra.
Dobd meg jobban,
fél oldalra!
Supp!
A mondóka végén szétfutnak a játékosok és akinél a labda maradt, megpróbál kidobni valakit a szétfutó társai közül. Akit eltalál, az kiesik. A játékosok megint sorokba rendeződnek, mondóka ütemére adogatják a labdát, a mondóka végén szétszaladnak és a labdás játékos megpróbál kidobni valakit. A játék addig folytatódik, míg egy játékos marad.
Kötélen át
Időtartam: 10-20 perc
Kor: 6 éves kortól
Helyszín:teremben, szabadban
Fejlesztés: reakcióképesség, labdakezelés, térérzékelés
A gyerekeket két csapatba osztjuk. A terem/pálya közepére kb. 1,5 m magasan kifeszítünk egy kötelet. A csapatok elfoglalják helyüket: az egyik csapat a kötéltől balra, a másik jobbra helyezkedik el. A tanár/ a játékvezető feldobja a labdát, és amelyik térfélen esik le, az a csapat kezd. A játékosok átdobják a kötél felett a másik térfélre a labdát, az ellenfél pedig megpróbálja elkapni. Ha a labda leesik a földre, a csapat amelyik a labdát dobta, 1 pontot kap. Az a csapat nyer, aki több pontot gyűjtött össze.
Födre teríts!
Időtartam: 10-20 perc
Kor: 6 éves kortól
Helyszín:teremben, szabadban
Fejlesztés: reakcióképesség, labdakezelés, térérzékelés
A játékosok párt választanak, a párok egymással szemben állnak, egymástól kb. 5-8 lépés távolságra. Egymásnak dobálják a labdát. Aki nem tudja elkapni a labdát, az fél lábra áll és mindaddig így is marad, míg nem sikerül elkapnia a labdát. Ha a következő dobásnál elkapja a labdát, ismét két lábra állhat, ha viszont nem, akkor ezután fél lábon állva és egy kézzel kaphatja csak el a labdát. Ha következő dobást elkapja, ismét két kézzel kaphatja el a labdát, ha az utána következőt is elkapja, akkor ismét két lábon állhat. Ha egylábas-egykezes helyzet után is téveszt, akkor térden állva kell a következő dobást elkapnia, ha ezután sem kapja el, hasra kell feküdnie. Ebből a helyzetből már nem javíthat. Az a győztes, akinek sikerül hasra fektetnie a társát. Sikeres labdaelkapással, a hasra fekvésen kívül, minden büntető helyzetből javíthatunk egyet.
Cicás
Időtartam: 10-20 perc
Kor: 4 éves kortól
Helyszín:teremben, szabadban
Fejlesztés: reakcióképesség, labdakezelés, térérzékelés
A játékot hárman játszhatják. Két játékos egymással szemben áll, kb. 5-8 lépés távolságra egymástól, a harmadik játékos, a cica beáll kettejük közé, középre, terpeszállásban.A cica mindig afelé a játékos felé fordul, aki a labdát gurítja. A labdát a cica lába között kell átgurítani a másik játékosnak. Akinek a gurítását elfogta a cica, azzal helyet cserél.
Változata:
A játékosok hasonló módon állnak fel, de most nem gurítják a labdát, hanem dobják egymásnak. A labdát a kinyújtott kar magasságánál feljebb nem dobhatják.
Oldal tetejére
Kiszámolók
Egedem, begedem
Egedem, begedem, Citrom Pál
Hét patkóval tulipán,
Fényes szöggel szögelik,
Nádpálcával kongatik,
Kong, kong, kivel-belöl vaskemence,
Hétuljába sül a kecske,
Aló mars…..ki!
Dib, dáb, daruláb
Dib, dáb, daruláb, Tarka disznó mezitláb
Én elmentem az erdőbe, tölgyfa karót szedni,
Utánam jött Beke bácsi hátba veregetni.
Dib, dáb, daruláb, tarka disznó mezitláb
Eredj ki te hát!
Kert alatt a macska
Kert alatt a macska, szemét pillogattatja,
Elvesztette gombostüjét, a kutyára fogta.
A kutya tagadta, hogy ő el nem lopta,
Ikszom, fikszom, te vagy kint!
Ántánténusz
An-tan-ténusz,
ubereke ténusz
Ubereke tika toka,
eje feje bum!
Lementem a pincébe
Lementem a pincébe vajat csipegetni
Utánam jött édesanyám pofon veregetni,
Nád közé bújtam, nád sípot fújtam,
Az én sípom így szólott, di dá dú.
Te vagy az a nagyszájú!
Egyedem begyedem
Egyedem begyedem tenger tánc,
Hajdú sógor mit kivánsz?
Nem kívánok egyebet,
Csak egy falat kenyeret.
Oldal tetejére